<< Love YoU guYs >>

Wednesday, August 18, 2010

** BerbUka PuaSa HaNya RM 2..ade BeraNi ? **


SHAH ALAM, 13 Ogos - Ketika adanya aduan bahawa harga makanan dan juadah berbuka puasa mula naik di kebanyakan tempat sejak dua hari lalu, di Restoran Malaysia Negara Ku di Shah Alam, anda boleh makan sepuas-puasnya dengan hanya membayar RM2.Syaratnya, pelanggan perlu menunjukkan kad pengenalan sebagai bukti mereka adalah warganegara Malaysia.Dengan harga RM2 seorang, pelanggan boleh menikmati nasi putih dengan tiga atau empat jenis lauk dan segelas air.

Restoran Malaysia Negara Ku beroperasi di Seksyen 7 di sini, memulakan operasinya sejak hari pertama Ramadan kelmarin."Konsepnya macam orang dulu-dulu kerana apa yang uniknya restoran ini pelanggan yang datang perlu menunjukkan kad pengenalan sebagai bukti mereka adalah warganegara," katanya.Restoran ini menggunakan konsep layan diri.
Antara mereka yang berbuka puasa dengan hanya RM2."Selepas selesai makan, pelanggan perlu membasuh pinggan yang mereka gunakan... ini sama seperti kita kecil dulu yang mana mak pasti akan suruh kita basuh pinggan selepas makan," kata beliau ketika ditemui The Malaysian Insider.


Restoran Malaysia Negara Ku dimiliki oleh Datuk Zainal Abidin Awang Kechik yang mempunyai pengalaman selama 20 tahun dalam industri makanan dan mempunyai lima restoran bertaraf tujuh bintang di luar negara.Beliau dikatakan merancang untuk membuka 220 cawangan Malaysia Negara Ku di seluruh Malaysia."Semenjak harga barang naik banyak restoran yang menaikkan harga makanan mereka tapi kita tidak kerana kita mahu beri peluang kepada semua orang termasuk yang kurang berkemampuan.
"Ini yang kita mahu lakukan kerana kita tahu ramai rakyat negara ini tidak berkempunan untuk berbelanja besar tapi di sini dengan hanya RM2 mereka boleh makan sepuasnya," kata Azahar.Tambahnya, pelanggan yang tidak membawa kad pengenalan dan bukan warganegara akan dikenakan bayaran RM6 seorang."Kalau nak makan RM2 mesti kena bawa kad pengenalan jika tidak kena bayar RM6."Melalui cara ini ia secara tidak langsung dapat menanam semangat cintakan negara dan juga patriotisme," katanya. Azahar berkata semenjak dibuka pada hari pertama Ramadan sambutan yang diterima semakin menggalakkan.
"Pada hari pertama kita sediakan untuk 100 orang tapi hari ini (semalam) kita sediakan untuk 300 orang.

"Setiap hari kita akan masak lauk yang berbeza kerana kita mahu pelbagaikannya selain tidak mahu pelanggan muak dengan lauk yan sama," katanya.Pelanggan dikehendaki membasuh pinggan yang digunakan selepas makan.Restoran Malaysia Negara Ku boleh menampung kira-kira 150 orang pada satu-satu masa.

"Saya rasa ini restoran yang pertama di Malaysia yang mengamalkan konsep seperti itu."Selain itu, kita juga bercadang untuk membuka restoran ini sehingga sahur, mungkin pada minggu hadapan," Azahar lagi.Ia juga menggunakan sukarelawan untuk melakukan kerja-kerja memasak.Aspek-aspek ini dilihat dapat mengurangkan kos operasi, dan menyediakan makanan dengan harga RM2 seorang.Menurutnya, walaupun harga makanan murah, namun kualiti penyediaan makanan tidak diabaikan malah menggunakan bahan masakan berkualiti dan memberi kepuasan kepada orang ramai yang singgah. "Kita amat menitikberatkan kebersihan di sini kerana ini adalah tempat makan, jadi semua aspek itu perlu dijaga."Selain itu, bahan masakan seperti beras, ayam, daging, sayur dan sebagainya semuanya bersih dan berkualiti," katanya.


Amacam, ade berani x nak try??? 2 hengget jek, murah bangat .Bagus ler restoran ni, dia bukan berniaga dengan niat nak untung semata-mata, tp yg penting, pinggan basuh sendiri naaaa.....X mcm sesetengah peniaga lain, especially kat bazaar ramadhan ni, berniaga x ikhlas, ade kuih x habis di jual balik, habis org yg makan sakit perut. Sabo jele.....



11 comments:

Hazzy Ishak said...

terbaik!!siap cuci pinggan pulak tu

::fadxieza:: said...

i salute u datuk..
haha..
leh jimat kos sara idop..
kan3?

jaja9 said...

Hazzy : mmg terbaik kan...first time dgr ade restoran nak buat bende camneh. Bagus btol owner dia.....semoga bertambah murah rezeki dia....



fadxieza : mmg jimat pon, especially pada sape yg x mampu, at least bulan pose ni dapat ler jugak diorg merasa berbuka sedap2 dengan hanya RM 2....

bARdbOO said...

wow!!! kene cuba nie..insyaAllah kalau ada blaik Klang nnt nak ajak cik abg pegilah..kat sek 7 je pon..x jauh.. =)

bARdbOO said...

wow!!! kene cuba nie..insyaAllah kalau ada blaik Klang nnt nak ajak cik abg pegilah..kat sek 7 je pon..x jauh.. =)

Wan Gerrard said...

Nak try gak la..camne baru tau ni, tiap2 hari boleh pergi..=P

Oong-ong said...

giler murah~~~
bleh jimat bulan pose..
tp jauh plak lah ngn pahang ni

ASaDa RyutaRo said...

best giler! dah la murah.. leh senduk lauk ikut suka lak tu..

best! best! boleh berjimat klu mkn kat sini..

klu meniaga nak untung sangat, nti org tak dtg dah. pasal mahal sangat..

mummynana said...

beramal d bulan puasa. bukan cam kat bazar tu (wpon bkn semue). adui sakit perot mak.. adess.. makan la lagi kat bazar tu. sekali je beli da tobat da.

TUKANG KATA said...

hebat..basuh pinggan tu memang beridentiti malaysia betull..

angahirmi said...

menarik jgk restoran ni....tp bab cuci pinggan sendiri lps mkn tu, org korea dh lame buat style mcm tu...hehe...anyway, good good.. :D

Related Posts with Thumbnails
Voting